Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Lanternor 17 år 2 månader sedan #1484

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Hur hårda är kustbevakningen då! det är väl bra om det lyser lite :dita: . måste ju gå o göra rätt lätt själv med lite dioder o en borr! :dita:
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Lanternor 17 år 2 månader sedan #1486

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
jag gör det lätt för mig själv jag :) ska bara åka på dagtid och om det blir sent så får jag lägga till i hamn och övernatta sen åka nästa dag igen :)
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Lanternor 17 år 2 månader sedan #1487

• hemedia
  • hemedia Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0

tlrecond skrev: Hur hårda är kustbevakningen då! det är väl bra om det lyser lite :dita: . måste ju gå o göra rätt lätt själv med lite dioder o en borr! :dita:

Det räcker INTE med att det lyser lite. Man kan förvisso argumentera att det är bättre att det lyser lite än att det är helt mörkt, men Kustbevakningen och Sjöpolisen följer de regler som finns gällande lanternföring.
På sätt och vis är det helt riktigt då man annars kan se allt ifrån komplett uppsättning lanternor till en vit runtomlysande och den senare är något som används av roddbåtar och dylikt. Att sätta en sån på en vattenskoter som går 50+ vållar onödig förvirring och kan leda till allvarliga tillbud.
"There's no replacement for displacement"

Re: Lanternor 17 år 2 månader sedan #1488

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Men hur stor e risken att dom stoppar dig när det lyser som det ska! om jag nu borrar i lite dioder?
änn om jag åker på kvällen o har inga alls.
jag beställde nyss lite dioder kostade 309:- då har jag 1 uppsättning att sälja !

nu åker jag mäst på dagarna men om man ska på en längre tur o kommer hem på kvällen så tycker jag det lär funka fint med lite hemmameckade dioder.istället för en 5000:-lantärns sats :winner:
GPR SHO Turbo

Re: Lanternor 17 år 2 månader sedan #1489

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Det är några som kör med dioder in borrat och dom har klarat sig förmodligen för att det har varit lite oklart vad som gäller vattenskotrar. Det är inte rätt att sätta dit dom men det är väl en kalkylerad risk man får ta om man vill. Du lär inte få fängelse så länge inget allvarligt händer och du är vållande, annars är det väl så att du kan få ett aja baja eller böter. :hand:

Re: Lanternor 17 år 2 månader sedan #1490

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Du har ingen bild på det? Man skulle ju ha nått slags lysei handtagen så de inte är ivägen...
Seadoo, det enda rätta :)

Re: Lanternor 17 år 2 månader sedan #1791

• mangerxtx
  • mangerxtx Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

tlrecond skrev: Men hur stor e risken att dom stoppar dig när det lyser som det ska! om jag nu borrar i lite dioder?
änn om jag åker på kvällen o har inga alls.
jag beställde nyss lite dioder kostade 309:- då har jag 1 uppsättning att sälja !

nu åker jag mäst på dagarna men om man ska på en längre tur o kommer hem på kvällen så tycker jag det lär funka fint med lite hemmameckade dioder.istället för en 5000:-lantärns sats :winner:

Helt rätt enligt min mening....dit med lite dioer så lyser det iaf!!
Kb har ingen som helst koll ändå när man snackar med dom...tills dom eller någon annan har lyckats tagit fram dom rätta måtten o höjderna samt vad som gäller exakt för skoterlanternor så blir det led lampor för min del :winner:

Vilka ledlampor har du köpt tlrecond?

Re: Lanternor 17 år 2 månader sedan #1794

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

MangeRXTX skrev: Kb har ingen som helst koll ändå när man snackar med dom...tills dom eller någon annan har lyckats tagit fram dom rätta måtten o höjderna samt vad som gäller exakt för skoterlanternor så blir det led lampor för min del :good:
När det gäller måtten och spridningsvinklar på lanternor är det ingen skillnad på olika farkoster, sidolanternor ska lysa 112,5 grader vardera från midskeppslinjen och utåt, topplanternan ska monteras 1 meter ovanför sidolanternorna och lysa 225 grader. Akterlanternan ska lysa bakåt med en vinkel om 135 grader.
Lanternorna används inte bara för att man ska synas utan också för att andra båtar ska se vad för båt det är, om man ändrar vinklar och montering leder det till förvirring och kan i värsta fall leda till onödiga olyckor. Tycker man att lopolight är för dyra så kolla Duells i stället, men avhåll er från att bygga själv.

Vilka ledlampor har du köpt tlrecond?

Re: Lanternor 17 år 2 månader sedan #1798

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har köpt 5mm led från www.molectric.com
GPR SHO Turbo

Re: Lanternor 17 år 1 månad sedan #1909

• bearni
  • bearni Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
jag håller på att montera dit dioder som lanternor
men inget smäck, en grön å en röd diod ip 67 om ja inte mins fel, med strömstabilisator,
typ en lax. TVÅ dioder men dom lyser utav bara fan, tyvär va den gröna död då ja fick den så en ny e bestäld.

vet inte vad hela lanternföringen kommer att gå på men de blir nog fan bättre än nivados,
som kostar 4 lax för bara fram dock med montering.
det ja har gjort e å gömma dom i gälarna på rxp.
blir faktiskt riktigt bra verkar det som.

täck så har de e 1500 hundra lr nåt i böter lägg de på lanterner istället.
sen e de en billig försäkring för att inget ska hända.

loop ligt snegla man lite på riktigt nicea, men hitta inge bra ställe utan att det skulle sticka lite i ögonen,
men skulle väl va dom man rekomenderar.
av erfarenhet av 4hjulingar så skakar lamper sönder då dom börjar bli varma,
så dioder e inte dumt, men att lägga ett par spänn lr många skadar ju inte dom ska ju synas oxå...

har även pratat med sjöpolisen å kustbevakarna för att få en uppfattning vad dom ja pratat med släpper igenom.
å de som va en gemensam nämnare va att gör så gått du kan så får de funka (inom rimliga gränser)
men de e ju inte bara böterns skull.
e inge kul utan å ligga å guppa i farleden mede soppa torre,
dioder drar mindre oxå tåls å tänka på ;)
rxp 215 länspump, atc2k hjälmkamera, lanternor, sterio, fingergas, splach guard
våga aldrig släppa gasen! :-D

Sidan laddades på: 0.074 sekunder