Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22071

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Conny, det var så platt att jag låg mestadels på magen i superman ställning under rejset (när jag åkte om niklas när han hade början till soppatorsk låg jag på mage å klappa "händerna med fötterna) ;) Behövs ingen kondis för det.

Intressant är att det nog var fler som möttes upp för att samåka/se på rosis än det var folk som faktiskt åkte.. varför körde ni inte själva istället för att se på när andra åker???

Själv har jag precis kört strax över 30h på skoter (25h förra året och 5h iår) är halv fet och har dålig kondis. Men tycker det är skitkul att rejsa (när det är utmanande sjö). Dvs kan jag kan alla ;) ;) ;) Förstår inte varför folk är rädda att prova på att tävla, intresset finns ju??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22074

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Tagga ner nu lite pöjkar, håll er till ämnet "eftersnack Roslagsloppet"..

Själv har jag gått med i klubb, betalt tävlingslicens, fixat tävlingsnummer/dekaler men så behövdes det även förarbevis inför Rosis, vilket slopades helt när det väl gällde???? :evil:

Allting måste bli mycket klarare inför tävlingarna, mycket gissningar och spekulationer av tangentbordsproffs..
Nä nästa år får man bara smyga in vid starten och köra.. slippa betala 1200-2400kr!!!! :evil: :evil: i anmälningsavgift för vad får man för det?? Spekaern kunde ju inte ens nämna vem som kom i mål.

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22076

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
app app, undanflykter Buse! :-D Flera trådar har berört att inget förarbevis krävs utan enbart ett intyg från klubb mm. Men då du nu har allt som krävs så förväntar jag mig att se dig i Gävle 28/8-10!! :-D

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22077

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Ja, det är jättekul att tävla men för min del så är det ekonomin som sätter gränser. Jag vill ha ut så mycket kul och så många timmar åka som möjligt för så lite pengar som möjligt. Att ligga och bränna full gas är skojs om man ligger och fajtas med någon annan, men som sagt det ska vara lite utmaning också så att man får jobba med gasen och parera vågor. Men fullgas längre sträckor betyder också mer kr per timme. Sedan lägger man till tävlingsavgiften så försvinner ju en heldag på skoter bara där. Om inte soppan varit så dyr så hade jag definitivt kört mycket mer skoter och fler tävlingar!

På tal om timmar.. Jag har precis avverkat min 100:e timme på vattenskoter! 8-) Drog 24 timmar på förra skotern innan den skrotades och är uppe i 76 på nya nu, som snart fyller ett år. 8-)

BUSE: Kul idé! Jag är lätt på att smyga upp och typ stå där vi stod när vi tittade på starten och när alla bränner förbi så börjar man gasa efter och jagar och ser om man kan ta någon placering. Skitsamma att man inte får någon buckla. Jag köper en egen i så fall! 8-)
Nä, lite skämt där. Blir ju jobbigt om det kommer massa oanmälda skotrar när domarna skall räkna passerande tävlandes. 8-)

ec1: Jag hade också för mig att just Roslagsloppet faktiskt krävde den där endagsutbildningen som Pillan skulle sätta ihop och att det skulle kosta en del soppapengar. Alla andra tävlingar så var det ju bara intyg från klubben som behövdes.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22079

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5

ec1 skrev: app app, undanflykter Buse! :-D Flera trådar har berört att inget förarbevis krävs utan enbart ett intyg från klubb mm. Men då du nu har allt som krävs så förväntar jag mig att se dig i Gävle 28/8-10!! :-D

Enligt ÖJK så var detta intyget man skulle gå en kurs för den 3aug, men det är jag som förmodligen inte förstått att mitt klubbbevis tillsammans med Svera licensen är samma sak som detta?
www.svera.org/files/pdf/forar-_&; ... r_2010.pdf

Hur som helst, fortfarande är det saker och ting lite oklart även för en relativt insatt..
Men tävling o tävling, plattvattenrejs med buntband är väl inget skoj och motstånd, hälften av alla maskiner rasar ju och några andra är småfeta med dålig kondis :-D där även jag inräknad i år :-D

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22110

• toffe
  • toffe Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Men vi Fettade på oss lite extra iallafall inför nästa år eller hur BUSE? :-D

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22131

• anders strömnes
  • anders strömnes Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22132

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ha ha ha !!! Sista filmen så skön..... Tycker mig känna igen det där. Plattvatten jo jo. :lol: :lol:
Först till Eggegrund vinner......

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22137

• ragnar
  • ragnar Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Enligt resultatet hade vi en snittfart på ca 40-43 knop. Jag kollade med Svera hur de kunde stämma med tanke på att Aschberg hade 45 knop och fick bl a följande svar:

Under hela loppet så de rapporter vi fick från kontrollbåtarna var att det passerat X antal sittmaskiner, INGEN kontroll lyckades läsa nr på maskinerna.
Även i mål så hade vi jätteproblem att överhuvudtaget se några siffror. Så er snittfart är endast en uppskattning gjord med hjälp av hur övriga hamnat.

Jag tror att man måste jobba tillsammans. Dels se till att de har tydligare siffror och dels se till att Vattenskotrarna (och Thundercat) har rundningar som sker mycket närmare på något sätt och/eller att alla kontroller har kikare. Problematiken är ju densamma lite även för V50 båtarna som har så sluttande däck. Till nästa år så är det definitivt önskvärt om ni som kör sittmaskiner på nåt sätt kunde ta fram nåt så era siffror blir större = tydligare.

Det som skulle vara riktigt bra vore nog att ha nån med oss som känner alla er sittmaskinåkare och känner igen era maskiner! Nån av er kanske har nån kompis, flickvän, sambo, fru som kunde vara expert åt oss???

Får vi bara lite tid på oss så kan vi också lära känna er och era maskiner......

Med andra ord, grunden till mångas besvikelser av bl a obefintlig rapportering av speaker vid målgång beror på att dom helt enkelt inte kunde identifiera oss och har för dålig koll på oss. Dom är verkligen måna om att lära känna oss så att vi får samma uppmärksamhet som alla andra klasser. Jag vill för övrigt påpeka att vi på förarmötet blev specifikt uppmanade om att åka nära kontrollerna för enklare identifiering. Själv hann jag dock inte se en enda kontrollant, förutom den vid Gräddö.....

För egen del så blev denna dag ett fantastiskt minne för livet. Att komma tillbaka till landet och snacka med en gamal Rospigg och dela denna upplevelse var skitkul. Att höra hans berättelser om när han tappade en motor på Roslagsloppet 1973 ute vid Fredlarna får en ny innebörd.... Å andra sidan sa jag till honom att om ska man vinna Rosis med vattenskoter så måste man flyga av i 60 knop:)

mvh Ragnar

Ps. Sluta genast upp att hoppa på varandera offentligt, det blir bara fånig och för destruktivt för sporten. När det kommer till Niklas och hans bensinproblem kan jag bara säga att han nog har gjort mer för sporten än vad vi andra har gjort tillsammans. Att ifrågasätta honom känns därför minst sagt märkligt. För egen del är det mycket tack vare hans positiva och hjälpande inställning som gjort att jag har förverkliga en pojkdröm. STORT TACK NIKLAS!!!
Ragnar, #86, Kawasaki 300 LX & Kawasaki 800 SX-R
<a class="postlink" href="nyheter24.se/blogg/sthlm-vattenskoterracing/" onclick="window.open(this.href);return false;">nyheter24.se/blogg/sthlm-vattenskoterracing/

Re: EFTERSNACK ROSLAGSLOPPET 2010 Bilder/text/film 15 år 10 månader sedan #22138

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Ragnar skrev: När det kommer till Niklas och hans bensinproblem kan jag bara säga att han nog har gjort mer för sporten än vad vi andra har gjort tillsammans. Att ifrågasätta honom känns därför minst sagt märkligt. För egen del är det mycket tack vare hans positiva och hjälpande inställning som gjort att jag har förverkliga en pojkdröm. STORT TACK NIKLAS!!!

:good: :good: :good:

Sidan laddades på: 0.078 sekunder