Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14172

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Har haft en del tankar om att bygga en trailer.. En ganska simpel trailer som man kan ha på landstället. Behöver ingen elektronik överhuvudtaget, efter som den ska hängas på bakom en trädgårdstraktor! :D.

Kanske en 70 balk som stomme, och sen svetsa fast 40x40 järn på sidorna, ni som sett hur en trailer ser ut vet ju förhoppningsvis hur jag menar =).
Är det någon här inne som byggt en trailer innan?
Och någon som vet vart man kan få tag i dessa järnbalkar i stockholm?
GP1300R SÅLD*

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14179

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
KKR/VKR profiler kan du köpa från tex tibnor, tänk på att dem har en fast leverans kostnad på 795 kr + moms. KKR 40x40x3 kostar 47 kr/m ex moms och du behöver nog 10 m iaf. Axlar och hjul kan du köpa från tex jula men det blir nog 1000 kr till om du ska ha hyfsat bra grejer. Sen det kan bli rätt mycket meck.

Det flera och även jag gjort är att ha köpt ett färdigt chassi med hjul på jula, galvat med stänkskärmar och bladfjädring. Tål 400 kg last. Det som krävs är att sätta på ett par träreglar som kläs med tyg, förlänga dragstången och montera en handvinsch. Tror chassit gick på 2000 kr, totalpriset slutade på ca 3000 kr.

Jag kommer troligtvis sälja den vagn jag byggt av jula chassit då jag ska köpa en 80 km/h vagn. PM:a om du är intresserad.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14186

• kimpan88
  • kimpan88 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
mycket intressant tråd det skulle vara nice att få se hur dit bygge ser ut=) är lite intresserad om det är någon som har byggt någon trailer och reggat in, är ute efter att få tag i en billig dubbeltrailer 80-reggad

Re: Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14189

• offshore
  • offshore Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Lånar tråden lite och undrar om det är någon som vet var man kan få tag i aluminiumräls och vad de kostar. Kanske typ H eller I balk kan funka. Ska ha det som rälls för en släde som man kan köra upp och ner skotern på. Har sett några i Finland som även säljer på den svenska marknaden men de längder jag skulle ha skulle gå på 30 000 :o

Re: Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14213

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Hittade denna bild:
DSC_0846.jpg

Vet inte om dem säljer chassit på jula längre. Det fungerar bra att dra efter bilen, men skulle aldrig gå att regga in till EU-trailer pga att däcken, axeln, och kulhandsken inte är certifierade/godkända inför besiktning.

Det går att bygga en trailer själv men det är svårt att komma undan billigt. För en dubbeltrailer krävs en bromsad 1300 kg axel med påskjut. Det krävs godkända däck med stänkskärmar och godkänd kulhanske. Sedan krävs ett elsystem med E-godkänd belysning; blinkers-, broms-, dim-, back-, skylt- och positionsljus samt trianglar. Dem stora trailertillverkarna köper dessa delar direkt från tillverkare, som privatperson krävs nog 2 mellanhänder som ska tjäna pengar.

Till det tillkommer konstruktionsmaterial för ca 4- 5000 kr som bör ytbehandlas.

När trailern sedan är klar och följer alla de regler och föreskrifter som finns krävs det regbesiktning, för det krävs ett chassinr, för ett chassinr krävs att du har ett företag som är registrerad tillverkare och tilldelad en unik bokstavskombination i det 17 nr långa chassinumret.

Offshore Tror jag såg samma tillverkare på mässan i höstas, fina grejer men dyrt. H eller I profiler i aluminium är nog inte så lätt att få tag på, om du hittar det så är det troligen ganska dyrt. U-profiler i aluminium kan du dock hitta hos en stålleverantör för ca 100 kr per m, tex. tibnor/stena. Eller vanlig i/h/u balk hos en skrothandlare, isf kommer du undan mycket billigare.
FZR

Min Youtube Kanal

Re: Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14214

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Stämmer nog det mesta men

Du behöver inget backljus eller dimljus på kärran

chassinumret kan man knacka in själv valde själv tog ett på sju tecken
både ja och kompisen har testat detta no problemas vid besiktningen
såvida det inte kommigt några nya regler senaste året
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14215

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

tuffe skrev: Stämmer nog det mesta men

Hm, det va inte det transportstyrelsen sa till mig, enligt dem kom inte släpet igenom "systemet" om inte chassinumret bestod av 17 tecken och tecken 9-11 va tillverkarens egna nr.

Säker på att du inte behöver dim- eller backljus eller missade dem bli att kolla det vid inregistrering?
FZR

Min Youtube Kanal

Re: Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14216

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
Har du byggt trailers som du registrerat alltså Tuffe?

Det är ingen som har en 70x70 fyrkantsbalk som ligger å skräpar som kan säljas till ett bra pris? :)
GP1300R SÅLD*

Re: Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14250

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

tuffe skrev: Stämmer nog det mesta men

Efter 1/1 -2005 är det krav på 1st dimljus på vänster sida, eller båda om man vill det men det är sant som du säger att man inte behöver backljus.

Efter 1/1 -2005 är det också krav på ett chassinr på 17 tecken, det går dock som privatperson att ansöka om dispens för ett nr, det kostar 600 kr i handläggningsavgift + 1500 kr om ansökningen går igenom, tror moms tillkommer. Dessutom krävs även tillverkarskylt, besiktningsskylt och tillverkar intyg.

Undrar om dem kunde gjort det knepigare ...
FZR

Min Youtube Kanal

Re: Bygga trailer! 16 år 2 månader sedan #14252

• offshore
  • offshore Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Eee skrev: Hittade denna bild:
DSC_0846.jpg

Offshore Tror jag såg samma tillverkare på mässan i höstas, fina grejer men dyrt. H eller I profiler i aluminium är nog inte så lätt att få tag på, om du hittar det så är det troligen ganska dyrt. U-profiler i aluminium kan du dock hitta hos en stålleverantör för ca 100 kr per m, tex. tibnor/stena. Eller vanlig i/h/u balk hos en skrothandlare, isf kommer du undan mycket billigare.

Ja ok, mycket bra input! U-profiler hade jag aldrig hört talas om. Tror du att de pallar trycket för en skoter på 350 kg resp. båt på ett några hundra kilo till? Tänker på att aluminium är lite klenare?

Mvh

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.066 sekunder